skip to Main Content

درمان سندروم روده تحریک پذیر با کاشت نخ و طب سوزنی

اگر شما مشکل روده تحریک پذیر را دارید، خواندن مقاله درمان سندرم روده تحریک پذیر با کاشت نخ و طب سوزنی را به شما توصیه می کنیم. برای بسیاری از بیماران و حتی متخصصین گوارش شاید کمی عجیب و دور از ذهن به نظر برسد که کاشت نخ و طب سوزنی بتواند بیماری‌هایی مانند یبوست مزمن و مقاوم به درمان، ای بی اس یا سندرم روده تحریک پذیر و کولیت را درمان کرده و بیماران مبتلا به کولیت اولسروز را از دریافت دارو بی‌نیاز گرداند.

بیشر بدانید:درمان با طب سوزنی و کاشت نخ

 سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

درمان سندروم روده تحریک پذیر با کاشت نخ و طب سوزنی

سندروم روده تحریک‌ پذیر یک اختلال عملکردی در روده است. طی این اختلال روده بزرگ یا کوچک، علیرغم وجود هرگونه آسیب ساختاری، عملکردی غیرطبیعی و نامناسب دارند.

سندروم روده تحریک‌پذیر از روی درد ناحیه شکم و تغییرات گوارشی غیر عادی قابل تشخیص است. این اختلال در حدود ۲۰ الی ۵۰ درصد افرادی که مشکلات گوارشی دارند دیده می‌شود. همچنین نرخ شیوع آن در زنان سه برابر مردان بوده و بیشتر در سنین ۲۰ الی ۴۰ سال رواج دارد.

دو نوع سندروم روده تحریک‌پذیر وجود دارد:

سندروم درد در قسمت پایینی شکم و دیگری سوء هاضمه بدون زخم. نوع اول سندروم روده تحریک‌پذیر معمولا همراه با اسهال یا یبوست است. این اسهال ممکن است حین برخاستن از خواب یا بلافاصله بعد از غذا و همراه با درد، نفخ و بی‌اختیاری ادرار باشد.

در حالی که یبوست ممکن است به صورت دوره‌ایی و همراه با درد حداقل در یک ناحیه مشخص از روده باشد. این درد می‌تواند به صورت پیوسته یا دوره‌ایی بوده که بلافاصله با تخلیه روده آرام می‌شود.

این نوع از سندروم روده تحریک‌پذیر ممکن است در مواردی به صورت تغییرات مکرر فرم مدفوع از یبوست به حالت عادی یا اسهال نیز بروز کند. چنین حالتی معمولا همراه با عوارضی مانند نفخ، گاز و سوء هاضمه است و حتی خوردن غذا هم می‌تواند آن را تشدید کند.

نقش تغییرات هورمونی در ایجاد سندروم روده تحریک‌پذیر هنوز به خوبی شناخته نشده است. قاعدگی اغلب علائم سندروم روده تحریک‌پذیر را تشدید می‌کند. اما بارداری یا یائسگی ممکن است علائم آن را بدتر یا بهتر کند.

در طب مدرن برای درمان این سندرم از داروهای ضد اسپاسم، ضد اسهال، اصلاح رژیم غذایی و تکنیک‌هایی برای کاهش استرس استفاده می‌شود. استرس یکی از فاکتورهای تحریک کننده سندروم روده تحریک‌پذیر شناخته می‌شود.

علایم و نشانه های اصلی سندروم روده تحریک پذیر عبارتند از: دردهای شکمی، نفخ ، تناوب در یبوست و اسهال. طب مدرن تاکنون هیچ علت خاصی را برای پیدایش سندروم روده تحریک پذیر پیدا نکرده است.

 سندرم روده تحریک پذیر با کاشت نخ و طب سوزنی: نشانه های سندرم

درمان سندروم روده تحریک پذیر با کاشت نخ و طب سوزنی

علایم و نشانه های اصلی سندروم روده تحریک پذیر عبارتند از: دردهای شکمی، نفخ ، تناوب در یبوست و اسهال. طب مدرن تاکنون هیچ علت خاصی را برای پیدایش سندروم روده تحریک پذیر پیدا نکرده است.

همچنین تاکنون هیچ درمان موثری نیز برای آن پیدا نشده است و اطباء تنها کاری که از دستشان برمی آید تسکین موقتی علایم آن می باشد. اما امروزه تحقیقات دانشمندان نشان داده است که طب سوزنی بر روی سندروم روده تحریک پذیر بسیار موثر بوده و با اثر بر روی مغز، باعث تسکین و بهبودی بیماری شان می گردد.

گزارش شده است که تا حدود بیست و دو درصد افراد در انگلستان دچار سندروم روده تحریک پذیر هستند و این بیماری شایعترین بیماری گوارشی عملکردی می باشد که توسط پزشکان عمومی ویزیت می گردد.

خانمها دو تا سه برابر بیشتر از مردان دچار سندروم روده تحریک پذیر می شوند و اغلب مشکل آنها در دوران پریودشان تشدید می شود. این بیماری اغلب از زمان بلوغ شروع می شود.

عوامل مستعد کننده این بیماری عبارت از رژیم غذایی کم فیبر، استرسهای هیجانی، ابتلا به اسهال های عفونی و استفاده از داروهای مسهل می باشد. دردی که در سندروم روده تحریک پذیر ایجاد م می تواند منجر به مراجعه بیمار به پزشک، بستری شدن در بیمارستان و غیبت از محل کار شده و همچنین می تواند باعث افسردگی بیمار گردد.

در طب سنتی چینی از طب سوزنی برای برقراری تعادل در بدن و درمان سندروم روده تحریک‌پذیر، از طریق کاشت نخ و طب سوزنی در مسیرهای انرژی در اطراف شکم، نواحی جانبی پا یا بازو استفاده می‌شود. مکانیسم اثر طب سوزنی هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

سندروم روده تحریک پذیر با کاشت نخ و طب سوزنی

درمان سندروم روده تحریک پذیر با کاشت نخ و طب سوزنی

در طب سنتی چینی از طب سوزنی برای برقراری تعادل در بدن و درمان سندروم روده تحریک‌پذیر، از طریق کاشت نخ و طب سوزنی در مسیرهای انرژی در اطراف شکم، نواحی جانبی پا یا بازو استفاده می‌شود. مکانیسم اثر طب سوزنی هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

بعضی محققان معتقدند ضمن کاشت نخ و طب سوزنی، سیگنال‌هایی در بدن تحریک می‌شود. بطوریکه این سیگنال‌ها در نهایت ضمن تحریک ترشح مواد شیمیایی مانند هورمون‌های اندورفین به تسکین درد و کاهش استرس و برقرای تعادل در بدن کمک می‌کنند.

با اینحال نتایج مطالعات آزمایشگاهی انجام شده در مورد اثرگذاری کاشت نخ و طب سوزنی در درمان این سندروم چندان قطعی نیستند. تاثیر کاشت نخ و طب سوزنی در درمان نفخ معده، یا سایر علائم سندروم روده تحریک‌پذیر در تعدادی از مطالعات کارآزمایی کنترل شده تصادفی مشاهده شده است.

اخیرا یک مطالعه مروری سیستماتیک در مجله Pain research & management در سال ۲۰۱۹ به چاپ رسیده که در آن تاثیرات طب سوزنی در درمان سندروم روده تحریک‌پذیر نسبت به سایر روش‌های کنترلی مقایسه شده است. در این مطالعه از ۴۱ بررسی کارآزمایی کنترل شده تصادفی با جامعه آماری ۳۴۴۰ نفر به عنوان ورودی استفاده شد.

در این گزارش تفاوت معنی‌داری بین اثر طب سوزنی و دارونما مشاهده نشد. اما بطور کلی تاثیر درمانی طب سوزنی در مقایسه با روش‌های مدرن بسیار قابل توجه بوده است، بطوریکه نتایج حاصل از طب سوزنی حدود سه ماه دوام داشته‌اند.

در این گزارش نتیجه‌گیری شده است که طب سوزنی به عنوان یک روش مکمل در کنار روش‌های مدرن در درمان سندروم روده تحریک‌پذیر قابل استفاده می‌باشد. در مطالعه مروری دیگر که در سال ۲۰۱۹ در مجله Sao Paulo Med J. به چاپ رسیده است از روش کوکران برای بررسی تاثیر طب سوزنی در درمان سندروم روده تحریک‌پذیر استفاده شده است.

نتیجه‌گیری نهایی این بررسی نشان می‌دهد ادله علمی کافی برای اثبات اثرات درمان طب سوزنی برای این سندروم وجود ندارد. لذا مطالعات کنترل شده بیشتر و با طراحی دقیق‌تر برای اثبات این ادعا نیاز است.

بیشتر بدانید:درمان کمر درد با کاشت نخ و طب سوزنی

سندروم روده تحریک پذیر با کاشت نخ و طب سوزنی: رهایی از استرس

درمان سندروم روده تحریک پذیر با کاشت نخ و طب سوزنی

مهمترین مسئله در درمان بیمار آن است که بیمار اطمینان حاصل کند که بیماری وی خطرناک نیست، علائمی به نفع بدخیمی وجود ندارد و سیر بیماری، پیشرونده نیست. ارتباط صحیح پزشک با بیمار، مهمترین نکته در درمان مناسب بیمار است .در قدم بعدی باید به بیمار گوشزد کرد که از مصرف غذاهایی که علامت های وی را تشدید میکند خودداری کند.

قهوه، کلم، نخود، لوبیا و بادمجان بعضی از این غذاها هستند. در بعضی از بیماران، شیر و لبنیات باعث تشدید علائم بیماری می شوند که باید به بیمار گوشزد کرد که شیر بدون لاکتوز مصرف کند.

در بیمارانی که یبوست شکایت غالب است، مصرف غذاهای پرفیبر با داروهای افزاینده حجم مدفوع مثل سبوس یا پسیلیوم می تواند مفید باشد اما در بعضی بیماران این داروها باعث افزایش نفخ و اتساع شکم می شوند.

در بیمارانی که اسهال ،‌ شکایت غالب است مصرف اندک داروهای ضد اسهال مثل دیفنوکسیلات یا لوپرامید می تواند مفید باشد. اما درمان با این داروها باید به عنوان یک درمان موقت تلقی شود و رژیم غذایی جایگزین آن شود.

داروهای آنتی کلی نرژیک می توانند نشانه هایی چون درد را به طور موقت برطرف کنند. بهترین اثر آنها زمانی ظاهر می شود که قبل از درد قابل پیش بینی ( مثلاً دردی که به دنبال غذا خوردن ایجاد می شود ) مصرف شوند. دی سیکلومین و هیوسین از این دسته هستند.

 

علایم اصلی سندروم روده تحریک پذیر عبارتند از: دردهای شکمی، نفخ و تناوب در یبوست و اسهال. طب مدرن هنوز هیچ علت خاصی را برای پیدایش سندروم روده تحریک پذیر پیدا نکرده است.

همچنین هنوز هیچ درمان موثری نیز برای آن پیدا نشده است و پزشکان تنها کاری که از دستشان برمی آید تسکین موقتی علایم آن می باشد. اما امروزه تحقیقات نشان داده است که کاشت نخ و طب سوزنی بر روی سندروم روده تحریک پذیر بسیار موثر بوده و با اثر بر روی مغز این بیماران، باعث تسکین و بهبود بیماری شان می شود.

پیشنهاد ما به شما کلینیک کاشت نخ و طب سوزنی ایران امبدینگ می باشد. مرکز تخصصی و طب سوزنی ایران امبدینگ با کادری مجرب آماده خدمت رسانی به شما می باشد. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

سوالات و نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top