skip to Main Content

طب سوزنی و تاثیر آن در کنترل دیابت

طب سوزنی و تاثیر آن در کنترل دیابت

طب سوزنی و تاثیر آن در کنترل دیابت دیابت براساس فلسفه ی پزشکی چین   بر پایه ی  طب سنتی چین، دیابت به سه دسته ی  فوقانی ، میانی و تحتانی ژیائوکی ( سندرم کاهش وزن و تشنگی ) تقسیم بندی می شود و عموماً با خصوصیات تشنگی ، گرسنگی و تکرر ادرار و کاهش وزن خود را نشان می دهد. کدورت ادرار و قند در ادرار نیز ممکن است همراه با این علائم باشند . در هر شرایطی یکی از علائم بر دیگری چیرگی دارد- تشنگی فراوان در جیائو فوقانی ( شش) ، میل به غذای بیشتر در جیائو میانی ( معده) و تکرر ادرار در جیائو تحتانی ( کلیه).
· در سندرم ژیائوکی فوقانی ، حرارت شش موجب خشکی مایعات بدن و ایجاد تشنگی فراوان، بی قراری ، سرفه خشک ، پوست خشک ، خشونت صدا ، زبان قرمزخشک با یا بدون ترک، پوشش زبانی زرد نازک و پالس تند قوی به ویژه در وضعیت Cun Position می شود.
در سندرم ژیائوکی میانی، آتش معده موجب تشنگی فراوان و گرسنگی دائم و تمایل به نوشیدن مصرف مایعات سرد، حس سوزش در اپی گاستر، یبوست ، زبان قرمز با پوشش زرد کلفت و پالس تند قوی لغزان می شود.
در سندرم ژیائوکی تحتانی ، که با کمبود یین (Yin) کلیه توأم است . تکرر ادرار ( شفاف یا کدر)، خشکی دهان در شب، تعریق شبانه ، درد کمر و استخوان درد، زبان ورقه شده قرمز و پالس تند نخی عمیق مشاهده می شود.
در سندرم ژیائوکی تحتانی که با کمبود هر دوی یین و یانگ کلیه ( با چیرگی یانگ) توأم است ، تکرر ادرار کدر به ویژه در شب، درد وضعف در انتهای کمر و زانوها، ناسازگاری به سرما ، بی حالی ، کاهش توانایی جنسی، زبان قرمز رنگ پریده با اثرات دندان و زبان با پوشش سفید و پالس ضعیف  نخی و عمیق مشاهده می شود.
ژیائوکی با سه عامل پیوند دارد: تغذیه ناسالم ، اختلالات هیجانی و منظومه کمبود یین.
تغذیه ناسالم به رفتارهای خوردن و نوشیدن نامنظم که موجب صدمه به عملکردهای تبدیلی و انتقالی طحال و معده می شود دلالت دارد. غذای انباشته شده به نوبه خود تولید حرارت درونی کرده و مایعات بدنی را مصرف نموده و موجب کاهش وزن و تشنگی می شود.
اختلالات هیجانی طولانی با کاهش وزن و تشنگی که موجب منع جریان qi ( کای ) است توأم می باشد. فکر فراوان موجب صدمه به طحال می شود. عصبانیت ، رنجش و نا امیدی موجب محدودیت کای کبد شده و ایجاد گرما وآتش کرده و یین ریه و معده را مصرف می نماید. دل نگرانی فراوان موجب صدمه به کلیه ها و تضعیف کای می شود.

دیابت قندی (DM ) یک بیماری متابولیک پیچیده است که با بالا رفتن قند خون تشخیص داده میشود. علت ان میتواند تولید ناکافیانسولین  و یا مقاومت بدن در مقابل اثر انسولین تولید شده باشد . این بیماری سیستمیک, متابولیسم کربوهیدرات ، پروتئین و چربی را تحت تاثیر قرار می دهد .

عموما DM به نوع وابسته به انسولین (IDDM) یا تیپ I و نوع غیر وابسته به انسولین (NIDDM) با تیپ I Iتقسیم می شود که طب سوزنی بیشتر در نوع II تاثیر دارد.

کنترل دیابت با طب سوزنی

مکانیسم های دخیل در ایجاد دیابت کاملا مشخص نیستند ، هر چند ژنتیک و سیستم معیوب ایمنی ( اتوایمون معیوب )نقش اساسی در دیابت نوع I بازی می کند . ژنتیک و چاقی برای دیابت نوع II فاکتور خطر به حساب می آیند . دیابت شایعترین بیماری غدد به حساب می آید و علت اصلی کوری در بالغین ۷۴-۲۰ ساله, و همچنین قطع غیر تروماتیک اندام تحتانی و بیماری کلیوی Stage­End میباشد . دیابت در سراسر دنیا وجود دارد و به سرعت در حال افزایش است . تقریبا % ۹۰ موارد دیابتII و بقیه دیابت I دارند . تقریبا % ۵۰ از موارد DM نوعIIبدون تشخیص و درمان هستند . سن شروع دیابت تیپ I عمدتا بچگی یا بلوغ است ولی شروع دیابت تیپ IIعموما بعد از ۴۰ سالگی است .

طب سوزنی و کنترل دیابت

طب سوزنی و دیابت

طب سوزنی عمدتا در هنگام شروع دیابت نوع II تاثیر خوبی میتواند داشته باشد. معمولا به این بیماران در شروع بیماری توصیه بهکاهش وزن میشود . طب سوزنی به راحتی میتواند با مکانیسمهای مختلفی سبب کاهش اشتها و وزن گردد. البته این بیماران معمولا از اضطراب و نگرانی نیز رنج میبرند که ان هم به سهولت با طب سوزنی قابل کنترل و درمان میباشد. بهترین زمان مراجعه برای درمان در شروع بیماری, زمانیکه تازه قند بیمار شناسایی شده و توصیه به کاهش وزن و ورزش شده است .معمولا قند بیمار کمتر از ۱۴۰ -۱۵۰ بدون دارو میباشد .در این هنگام توصیه به شروع سریع درمان میکنیم چون اگر قند خون بالاتر رود حتما باید دارو شروع گردد تا ارگانهای داخلی صدمه نبینند.

سوالات و نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top