skip to Main Content

درمان آرتریت مفصلی با کاشت نخ و طب سوزنی

اگر از درد آرتریت مفصلی خود رنج میبرید و از مصvف داروهای شیمیایی خسته شده اید، خواندن مقاله درمان آرتریت مفصلی با کاشت نخ و طب سوزنی را به شما پیشنهاد میکنیم.
از آن جایی که بسیاری از مبتلایان به این بیماری غیر قابل درمان هستند، اکثر پزشکان سعی در کاهش درد و متوقف کردن روند بیماری دارند. اما جدیدا مطالعات جدیدی خبر از ارتباط کاشت نخ و طب سوزنی با درمان بیماری آرتریت میدهند.

 

بیشتر بدانید: درمان سندروم روده تحریک پذیر با کاشت نخ و طب سوزنی

 

درمان آرتریت مفصلی با کاشت نخ و طب سوزنی: آرتریت چیست؟

درمان آرتریت مفصلی با کاشت نخ و طب سوزنی

آرتروز (استئوآرتریت) بیماری است که بر اثر فرسودگی مفاصل ایجاد می شود و بنابراین بیشتر در افراد مسن دیده میشود. در افراد جوان ، این بیماری معمولا در مفصل هایی بروز میکند که قبلا دچار صدمه شده باشد. این بیماری مفصل های بزرگ را گرفتار میکند مفصل هایی مثل مفصل های لگن و مفصل زانو هنگامی که سطوح طبیعی مفصلی فرسوده شده و از بین می روند، تجمعاتی از کلسیم در آن ایجاد میشوند و بیمار متوجه میشود که مفصلش سفت شده و دردناک می گردد. بخصوص در هنگام حرکت دادن مفاصل.

از سوی دیگر، بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی است که میتواند افراد را در هر سنی گرفتار کند. حتی بچه ها ممکن است گرفتار شوند. بطور کلی در بیماری آرتریت روماتوئید، مفصل های کوچک دچار مشکل میشوند و ملتهب و تغییر شکل می یابند. بعضی از این بیماران بطور کلی بهبود می یابند، در حالی که عده ای دیگر ممکن است از کار افتاده و زمین گیر شوند. با این حال اکثر افرادی که دچار آرتریت روماتوئید میشوند، بدون اینکه دچار موارد شدید آن گردند، درجاتی از ناتوانی را تجربه میکنند.

ویژگی هر دو نوع این آرتریت ها آن است که مفصل ها دردناک و سفت شده و ممکن است متورم گشته و باد کنند. در طب سنتی چین، این علایم و مشکلات را به انسداد جریان چی ( QI ) در بدن نسبت می دهند که این وضعیت یا بر اثر گرفتاری مریدین ها به علت تهاجم عوامل خارجی ایجاد میشوند.

یا بر اثر صدمه دیدن یک مریدین ایجاد می گردد. صدمه به یک مریدین ممکن است در ابتدا بصورت کاملا موضعی در یک جا باشد، اما اگر درمان نگردد اختلال در جریان چی (QI) ممکن است گسترش یافته و سایر مریدین ها را نیز گرفتار سازد.

در تحقیقی که توسط کالج آمریکایی روماتولوژی انجام شده است نشان داده شده که تنها ۵ تا ۱۰ جلسه کاشت نخ و طب سوزنی می تواند علائم ناتوان کننده آرتریت روماتوئید را کاهش داده و اثرات آن بعد از یک ماه نیز باقی می ماند.

علائم آرتریت مفصلی

درمان آرتریت مفصلی با کاشت نخ و طب سوزنی

در مورد آرتریت روماتوئید مفصلی، ممکن است فرد بیمار علائمی را تجربه کند و یا ممکن است در مفاصل کوچک دست و پا مبتلا به روماتیسم مفصلی تشخیص داده شود. علائم معمولا به تدریج طی چند هفته یا در بعضی موارد طی چند ماه ایجاد می‌شوند.

گاهی اوقات موارد روماتیسم مفصلی ناگهانی شروع می‌شود که در طی چند روز اتفاق می‌افتد. این موارد ممکن است در شروع و بهبودی سریع باشند و چندین قسمت از این موارد ممکن است پیش از ثابت شدن رخ دهند.

در برخی موارد علائمی مانند درد عضلانی، تب، کاهش وزن و کم خونی بر درد مفصل و علائم مقدم هستند. اولین علامتی که تجربه می‌کنید، ممکن است سفتی مفصل و عضله باشد، به خصوص در صبح زود، علائم چند ساعت پس از بیدار شدن شروع به فروکش کردن می‌کنند.

این معرفی بسیار شبیه به استئوآرتریت است که سبب کاهش سفتی هنگام صبح می‌شود. تمایز اصلی در این نقطه بین این دو عارضه این است که سفتی مفاصل استئوآرتریت بعد از نیم ساعت حرکت سست می‌شود، در حالی که این اتفاق در عارضه روماتیسم زانو طولانی‌تر، یعنی تا چندین ساعت رخ می‌دهد.

پس از چند هفته، همان مفاصلی که سفت بوده‌اند ممکن است دردناک و متورم شوند. درد مفصل مانند یک درد خفقان عمیق احساس می‌شود که توسط استراحت و سطوح خاصی از فعالیت بدتر می‌شود.

سطوح درد می‌توانند در طول عود کاملا شدید باشند و باعث ناراحتی باور نکردنی برای بیماران، به ویژه کسانی که دارای چندین مفصل آسیب دیده هستند، شوند. سطوح تورم در طول عود همچنین باعث می‌شوند پوست اطراف مفصل به شدت حساس و نسبت به لمس کمی گرم شود. شدت و تکرار رجعت یا عود تا حد زیادی بین بیماران متفاوت خواهد بود، هرچند که به طور معمول حمله می‌کنند و هنگام صبح در بیشترین حد خود هستند.

 

در مورد آرتریت روماتوئید مفصلی، ممکن است فرد بیمار علائمی را تجربه کند و یا ممکن است در مفاصل کوچک دست و پا مبتلا به روماتیسم مفصلی تشخیص داده شود. علائم معمولا به تدریج طی چند هفته یا در بعضی موارد طی چند ماه ایجاد می‌شوند.

 

درمان آرتریت مفصلی با کاشت نخ و طب سوزنی

درمان آرتریت مفصلی با کاشت نخ و طب سوزنی

آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در مفاصل می شود. همه مفصل ها می توانند در این بیماری درگیر شوند اما مفصل های انگشتان دستها و پاها بیشتر گرفتار می شوند و معمولا دچار درد و سفتی صبحگاهی می گردند.

درمان این وضعیت در طب غربی استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل داروی بروفن می باشد. با این حال عوارض جانبی بروفن بسیار زیادی می باشد. در سالهای اخیر بیماران برای رهایی از درد مزمن ناشی از آرتریت به طور فزاینده ای به کاشت نخ و طب سوزنی روی آورده اند.

در تحقیقی که توسط کالج آمریکایی روماتولوژی انجام شده است نشان داده شده که تنها ۵ تا ۱۰ جلسه کاشت نخ و طب سوزنی می تواند علائم ناتوان کننده آرتریت روماتوئید را کاهش داده و اثرات آن بعد از یک ماه نیز باقی می ماند.

تحقیقی که در نوامبر ۲۰۰۶ در منتشر شد تاثیر کاشت نخ و طب سوزنی را در درمان آرتریت مورد بررسی قرار داد. بین جولای ۲۰۰۱ تا جولای ۲۰۰۴ تعداد ۳۵۵۳ بیمار به سه گروه تقسیم شدند. ۳۲۲ نفر در گروه یک بلافاصله ۱۵ جلسه کاشت نخ طب سوزنی را در سه ماه اول تحقیق دریافت کردند. ۳۱۰ نفر در گروه دوم در سه ماه اول، کاشت نخ و طب سوزنی دریافت نکردند.

۲۹۲۱ نفر شامل کسانی بودند که مانند گروه دوم هیچ گونه کاشت نخ یا طب سوزنی دریافت نکردند. گروه اول که طب سوزنی دریافت کردند، مدت شش ماه تحت نظر بودند و گروه دوم، در مدت سه ماه دوم تحقیق، طب سوزنی دریافت نمود. بعد از سه و شش ماه میزان بهبودی آرتریت و همچنین کیفیت زندگی این بیماران اندازه گرفته شد.

بیمارانی که علاوه بر درمانهای رایج، با کاشت نخ و طب سوزنی هم درمان شدند نسبت به آنهایی که فقط درمانهای رایج دریافت کردند، بهبود قابل ملاحظه ای نشان دادند. بعلاوه بیماران دوم که بعد از سه ماه، کاشت نخ و طب سوزنی دریافت کردند مانند گروه دیگر بهبود پیدا کردند.

 

بیشتر بدانید:درمان سردرد با کاشت نخ و طب سوزنی

 

درمان آرتریت مفصلی با کاشت نخ و طب سوزنی به چه صورت و در چند جلسه می باشد؟

درمان آرتریت مفصلی با کاشت نخ و طب سوزنی

پزشک ابتدا در مورد سابقه پزشکی بیمار سوالاتی از او خواهد پرسید. پس از آن، شکل، رنگ و پوشش زبان بیمار را مورد بررسی قرار داده، نبض او را گرفته و احتمالا معاینات دیگری را نیز بسته به شرایط فردی هر بیمار انجام خواهد داد.

با استفاده از این روش‌های ارزیابی منحصر به فرد، پزشک قادر خواهد بود که یک طرح درمانی مناسب برای پاسخ به شرایط خاص بیمار ارائه دهد. برای شروع درمان با کاشت نخ و طب سوزنی، بیمار راحت روی یک تخت دراز می‌کشد، و سپس نقاط مختلف طب سوزنی در بدن او تحریک می‌شوند.

اکثر مردم یا هیچ دردی حس نمی‌کنند یا درد بسیار خفیف خواهد بود، زیرا سوزن‌ها بسیار نازک بوده و به آرامی به پوست وارد می‌شوند. سوزن‌ها معمولا بین پنج تا ۳۰ دقیقه در محل باقی می‌مانند. بیماران گزارش داده‌اند که در طول درمان و بعد از آن، احساس آرامش زیادی می‌کنند.

تعداد و فواصل جلسات درمانی در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد با اولین جلسه درمانی متوجه تسکین چشمگیری در درد خود می‌شوند. برای بیماری‌های پیچیده و مزمن یا طولانی مدت، ممکن است یک تا دو جلسه درمان در هفته به مدت چند ماه توصیه شود. درمان مشکلات حاد، معمولا به تعداد جلسات کمتری نیاز داشته، و معمولا در مجموع هشت تا ده جلسه کافی است.

درباره برنامه درمانی مخصوص هر فرد که شامل تعداد احتمالی جلسات درمانی نیز می‌شود در طی اولین ملاقات شما با پزشک صحبت خواهد شد.
برای دریافت بهترین خدمات با بالاترین کیفیت، ما به شما کلینیک کاشت نخ و طب سوزنی ایران امبدینگ را معرفی میکنیم. برای اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

سوالات و نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top