skip to Main Content

عوارض عمل جراحی لاغری

اگر انواع راه های کاهش وزن را رفته اید و پیشرفتی نداشته اید و به عمل لاغری فکر میکنید، مقاله عوارض عمل جراحی لاغری میتواند در سنجیدن نکات مثبت و منفی این تصمیم به شما کمک نماید.

امروزه روش های غیر تهاجمی بسیاری مانند کاشت نخ لاغری وجود دارد که شما میتوانید با خیال راحت از نتایج حاصل از آن لذت ببرید.

همانطور که گفته شد، جراحی لاغری نیز مانند همه جراحی ها معایبی نیز دارد. برای تشخیص اینکه آیا جراحی لاغری ارزشش را دارد یا خیر، می بایست مزایا و معایب جراحی لاغری را در دو کفه ترازو قرار دهیم تا ببینیم کدام یک سنگین تر خواهد بود.

البته بیمار باید از جراحی لاغری انتظارات واقع گرایانه ای داشته و تمام تلاش خود را در جهت تغییر عادات غذایی بد گذشته انجام دهد. در برخی موارد صحبت کردن با افرادی که تجربه جراحی لاغری را داشته اند، می تواند کمک بزرگی باشد.

برخی جراحان لاغری به بیماران خود وقت سه ماهه می دهند تا وی خود را برای تغییرات فیزیکی و روانی پس از جراحی آماده کند.

بیشتر بدانید:لاغری موضعی با کاشت نخ

 

 عوارض عمل جراحی لاغری چیست؟

عوارض عمل جراحی لاغری

داشتن اضافه وزن و افزایش ریسک بیماری‌های خطرناک، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با هم دارند. در حال حاضر این بیماری‌ها عامل چیزی حدود سالانه دو و نیم میلیون مرگ در سراسر دنیا هستند.

برای غلبه بر چنین مشکلی، موسسه ملی سلامت در دهه ۱۹۹۰ دستورالعمل‌هایی برای جراحی لاغری ارائه داده است. عبارت «جراحی لاغری» به عنوان پوششی برای گروهی از جراحی‌ها تهاجمی به منظور کاهش نرخ چاقی فراگیر شده است.

جراحی باریاتریک به جراحی‌هایی گفته می‌شود که به منظور کاهش وزن، تغییراتی در دستگاه گوارش فرد ایجاد می‌شود. این جراحی معمولا روی افرادی صورت می‌گیرد که چاق محسوب می‌شوند و شاخص توده بدنی‌شان حداقل ۴۰ است.

عمل‌های لاغری به دو دسته‌ی محدود کننده و سوء جذب تقسیم می‌شوند:

گاستریک باندینگ یا کارگزاری حلقه‌ی معده، یک عمل محدود کننده است که شامل برش شکم و گذاشتن حلقه‌ای در قسمت بالای معده می‌شود. با این کار معده به دو قسمت تقسیم می‌شود.

قسمت کوچک‌تر که در بالای معده کیسه مانند شده دیگر نمی‌تواند غذایی را به درون بکشد. این شرایط باعث می‌شود از حجم معده کاسته شده و بنابراین با خوردن مقدار غذای کمتری احساس سیری کنید.

اسلیو گاسترکتومی، یک عمل محدود کننده‌ی دیگر است که شامل برداشتن بخشی از معده می‌شود. این کار نیز باعث کاهش حجم معده شده و با خوردن غذای کمتری سیر خواهید شد.

مکانیسم سوء جذب به شکل گاستریک بای پس صورت می‌گیرد. در این عمل فضای کیسه مانند کوچکی در بالای معده ایجاد می‌شود، سپس روده‌ی کوچک از قسمت زیر معده بریده شده و به فضای کوچک جدید متصل می‌شود.

با ایجاد این ارتباط شما قسمت باقیمانده‌ی معده‌تان را رد می‌کنید و در نتیجه باز هم با خوردن غذای کمتری سیر خواهید شد.

کاشت نخ لاغری که امروزه در سراسر دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرده روشی غیر تهاجمی است که نیاز به بیهوشی ندارد. نخ و ساین جسم خارجی بدن را متوجه می‌کند و بدن برای دفع آن خون‌رسانی و متابولیسم را در آن منطقه زیاد می‌کند.

عوارض جانبی عمل جراحی لاغری

عوارض عمل جراحی لاغری

هر چند همیشه توصیه می‌شود که با رژیم غذایی و ورزش به طور طبیعی وزن کم کنید، اما خیلی از افراد، جراحی لاغری را انتخاب می‌کنند. حتما می‌توانید حدس بزنید که این جراحی‌ها و مداخلات، بدون عوارض و خطر نیستند.

عمل جراحی لاغری می‌تواند شما را به موفقیت بزرگی در کاهش وزن برساند، اما عوارض جانبی‌اش هم می‌تواند خطرناک باشد.

لیست عوارض جانبی عمل لاغری، بلند و پیچیده است و خیلی از آن‌ها همچنان در حال کشف شدن هستند. اما عوارضی وجود دارد که بیشتر از بقیه لازم است درموردشان آگاه باشید.

سندرم دامپینگ

سندرم دامپینگ یکی از عوارض متداول جراحی لاغری است. وقتی سایز معده کوچک می‌شود، از قابلیت عملکرد آن نیز کاسته می‌شود. یعنی مقداری غذای گوارش نشده وارد بخش بعدی سیستم گوارش که روده‌ی کوچک است می‌شود.

این اتفاق به این دلیل می‌افتد که معده، غذا را خیلی فوری بدون اینکه وقت کافی برای گوارش آن داشته باشد به روده‌ی کوچک می‌فرستد.

هر چند توضیح علمی این حالت پیچیده است، اما خوب است بدانید روده‌ی کوچک خیلی زود باز می‌شود و تغییراتی که در فشار به وجود آمده، غذای گوارش نشده را وارد آن می‌کند.

این اتفاق می‌تواند در عرض مدت کوتاهی (۱۵ دقیقه) بعد از خوردن غذا روی بدهد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، شما احساس تهوع، سرگیجه و ضعف خواهید داشت. تورم روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ نیز می‌تواند منجر به درد‌های شکمی و کاهش حجم خون شود.

همچنین ممکن است دچار علائمی از اسهال اسموتیک شوید. اسهال اسموتیک نوعی اسهال شدید است که آب بدن به داخل روده کشیده شده و باعث اسهال می‌شود.

هایپو گلیسمی

عوارض عمل جراحی لاغری

یکی از عوارض جانبی سندرم دامپینگ، هایپو گلیسمی تغذیه‌ای یا قند خون پایین است. به این دلیل که غذا فورا از معده تخلیه می‌شود، لوزالمعده نیز مقدار زیادی انسولین در خون ترشح می‌کند.

یعنی خیلی بیشتر از مقدار لازم. این عارضه‌ی جدی از عمل جراحی لاغری، به سختی برطرف می‌شود. برای حفظ یکنواختی قند خون باید کربوهیدرات‌های پیچیده و مقدار زیادی پروتئین بخورید.

اما مشکل اینجاست که این نوع غذا‌ها می‌توانند احساس ناراحتی ایجاد کنند و به خاطر حجم‌شان فقط مقدار کمی از آن‌ها می‌توانید بخورید.
هایپو گلیسمی می‌تواند موجب تعریق، احساس آشفتگی، سرگیجه و اختلال در تفکر شود.

لغزش حلقه برای یک نفر از هر ۵۰ نفر روی می‌دهد و زمانی است که حلقه‌ی تنظیم شده‌ی معده از جای خود لغزیده و متعاقبا فضای باقی مانده‌ی معده را بزرگ‌تر از آنچه باید باشد می‌کند. در چنین حالتی دچار ریفلاکس و استفراغ می‌شوید و ممکن است برای جاگذاری مجدد نیاز به عمل داشته باشید.

افتادگی پوست از عوارض عمل جراحی لاغری

عوارض عمل جراحی لاغری

کاهش وزن فوری هرگز بدون عارضه نیست. وقتی شما از طریق تغذیه، ورزش و چربی سوز‌های مغذی وزن کم می‌کنید، کاهش وزن تدریجی دارید و به بدن‌تان فرصت کافی برای سازگاری می‌دهید.

اما در کاهش وزن‌های فوری مانند عمل لاغری، شما زمان کافی برای تطبیق دادن بدن‌تان ندارید. هر چند خود ِ عمل موجب از دست دادن چربی می‌شود، اما نمی‌تواند به سفت شدن و جمع شدن پوست کمکی بکند.

بنابراین موجب افتادگی و چین خوردگی پوست در ناحیه‌ی شکم و اطراف آن، سینه، باسن و پا‌ها خواهد شد.

برای همین خیلی از افراد بعد از عمل لاغری به جراحی‌های زیبایی نیاز پیدا می‌کنند که ممکن است گاهی به ۵ جراحی نیاز باشد تا مشکل افتادگی پوست برطرف شود.

عدم موفقیت از عوارض عمل جراحی لاغری

عمل‌های جراحی تهاجمی مانند جراحی‌های لاغری به خودی خود ریسک دارند. هر چند میزان مرگ و میر در عرض یک سال بعد از عمل تنها یک تا شش درصد در هر ۵ سال است، اما باز هم مشکلاتی می‌تواند بوجود بیاید.

لغزش حلقه برای یک نفر از هر ۵۰ نفر روی می‌دهد و زمانی است که حلقه‌ی تنظیم شده‌ی معده از جای خود لغزیده و متعاقبا فضای باقی مانده‌ی معده را بزرگ‌تر از آنچه باید باشد می‌کند.

در چنین حالتی دچار ریفلاکس و استفراغ می‌شوید و ممکن است برای جاگذاری مجدد نیاز به عمل داشته باشید.

پارگی فضای کوچک ایجاد شده مشکل رایجی است که بعد از عمل جراحی لاغری و معمولا در کیسه‌هایی که عمودی ایجاد شده‌اند روی می‌دهد. پارگی کیسه می‌تواند موجب افزایش وزن دوباره و زخم در کناره‌ی معده شود.

کاشت نخ لاغری روشی غیر تهاجمی

عوارض عمل جراحی لاغری

کاشت نخ لاغری که امروزه در سراسر دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرده روشی غیر تهاجمی است که نیاز به بیهوشی ندارد. نخ و سوزن ، به عنوان یک جسم خارجی بدن را متوجه کرده و بدن برای دفع آن خون‌رسانی و متابولیسم را در آن منطقه زیاد می‌کند.

در فرآیند لاغری دقیقا باید همین اتفاق بیفتد. اکسیژن رسانی و خونرسانی بیشتر شود و هورمون‌های ضد التهاب ترشح شود و متابولیسم بالا برود.

زمانی که نخ کار خود را انجام می‌دهد، بدن آن را جذب می‌کند. به این ترتیب بدن گول می‌خورد چون جسمی وارد بدن شده که عفونت و حساسیت ایجاد نمی‌کند.

به طور مثال در لاغری موضعی در ناحیه شکم با این کار جریان گردش خون در ناحیه شکم بیشتر می‌شود و متابولیسم و چربی‌سوزی بهتر می‌شووزنی که وارد بدن فرد می‌شود در واقع جسم خارجی است که به بدن وارد شده است.

بیشتر بدانید:لاغری آسان شکم و پهلو

 

کلام آخر

عوارض عمل جراحی لاغری

در دنیای امروزی با گسترش علم و شاخه های فرعی آن، روش های بسیاری برای لاغری ابداع گشته که شما را از اتاق عمل و بیهوشی بی نیاز می سازد.

کاشت نخ از روش های نوین در طب سوزنی است که به لاغر شدن کمک می کند. مرکز تخصصی و طب سوزنی ایران امبدینگ با کادری مجرب آماده خدمت رسانی به شما می باشد. جهت اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید

 

سوالات و نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top